آیا طراحی رابط کاربری اپلیکیشن برای گوشی های همراه، هدر دادن سرمایه و زمان محسوب می شود؟

شرکت های بیشتر و بیشتری در حال تغییر دادن مسیر طراحی و رابط کاربری خود به مکان های دیگری می باشند. خیلی از آن ها تیم های بزرگی از طراحان رابط کاربری را به کار می گیرند تا روی محصولات شان کار کنند. زمانی که بحث اپلیکیشن های گوشی همراه می شود، طراحی سایت رابط کاربری، بیشتر از یک ترفند بازاریابی محسوب می شود.

همان طور که مشاهده می کنید، روند معمولی ساخت و طراحی یک اپلیکیشن می تواند این چنین باشد:

  1. توسعه مفاهیم.
  2. برنامه ریزی روی صفحه نمایش اپلیکیشن ها.
  3. ساخت الگو ها و فریم ها.
  4. تعریف و اعمال تجربه کاربری در اپلیکیشن.
  5. طراحی رابط کاربری.
  6. توسعه و انتشار محصول.

دستورالعمل های طراحی متریال گوگل (MATERIAL DESIGN)

 

راهنمایی های پیشرفته و مفصلی که حالا از گوگل و اپل دریافت می شود، من را به سوالی مبنی بر این که “چرا مرحله طراحی رابط کاربری نیاز به یک طراح دارد” هدایت می کند. اگر تمامی این دستورالعمل ها و راهنمایی ها برای ساخت چنین موردی وجود دارد، آیا واقعا دلیلی بر به کار بستن طراحان و این مهارت ها وجود دارد؟ سبک و پارامتر طراحی رابط کاربری اپلیکیشن توسط دستورالعمل های موجود تعریف می شود و مطمئنا اپلیکیشن ها نیاز به مواردی مانند آیکون ها دارند، اما چرا تمامی اپلیکیشن ها در یک سیستم عامل واحد از موارد مشابه ای استفاده می کنند؟

اگر تمایل به متفاوت بودن با اپلیکیشن های بعدی صرفه نظر شود، تمامی اپلیکیشن ها در یک سیستم عامل واحد بسیار پایدار و ماندگار می شوند. اما آن طور که من مشاهده نمودم، شرکت ها تمایل دارند تا هر اپلیکیشن را به صورت منحصر به فرد نمایان سازند. من معتقد می باشم که یک اپلیکیشن در یک سیستم عامل باید پایدار و بدون تغییر باشد.

این پایداری در سیستم عامل IOS و اندروید بسیار نامحسوس دیده می شود. برخی از اپلیکیشن ها از فلش های برگشت استفاده می کنند، برخی از منوهای همبرگری، برخی از آیکون ها و برخی از جستجویابی متنی. برخی از اپلیکیشن ها نیز جستجویابی یکسانی در IOS و اندروید به کار می برند. اپلیکیشن ها اغلب تمایل دارند تا با راه های مهیج و جدیدی برای جستجویابی مطابقت یابند، اما این موضوع باعث نمی شود تا کاربران را سردرگم سازند. در این جا موضوع مورد بحث این است که استفاده از سبک های متفاوت در یک اپلیکیشن باعث می شود تا در سیستم عامل های مختلف، پایدار و یکسان نباشد.

اگر ما به ANDROID NICETIES نگاهی بی اندازیم، مسئله پایداری در سیستم عامل ها بسیار مشهود می باشد.

اگر کاربردی بودن رابط کاربری اپلیکیشن بسیار عالی باشد، اپلیکیشن واقعا شگفت انگیز به نظر می آید. تمامی این موارد به نحوه نمایش دادن داده و محتوا و جستجویابی صفحه نمایش و عوامل دیگر ارتباط دارد. تفاوت ها باید در برند سازی ها نیز موجود باشد- رنگ، آیکون و تصویر- نه اینکه تمامی دستورالعمل های سبک، فونت و طرح بندی ها به طور کامل تغییر یابد.

 

ما از اندروید استفاده می کنیم تا دو مثال را با هم مقایسه نماییم.طراحی

یوتوب برای اندروید

عرضه آخرین نسخه اپلیکیشن یوتوب توسط گوگل می تواند بهترین مثال از استفاده از دستورالعمل های سبک طراحی به طور موثر باشد. آیکون ها به صورت پیش فرض می باشند، جستجویابی ساده ای وجود دارد و کنتراست و رنگ ها بسیار قابل توجه می باشند. در این اپلیکیشن از بکارگیری موارد اضافه و غیرضروری در رابط کاربری جلوگیری به عمل آمده است.

SNAPCHAT برای اندروید.

یک مثال ضعیف می تواند اسنپ چت باشد. این مورد در به کارگیری دستورالعمل های طراحی متریال (MATERIAL DESIGN) بسیار ضعیف عمل کرده است و موارد بسیار زیاد و چشمگیر بصری را در رابط کاربری خود قرار داده و برند خود را در اپلیکیشن واضح ساخته است. این موضوع هیچ شباهتی با سایر اپلیکیشن ها ندارد و به طور نامتناسبی در OS اندروید اجرا می شود. در این اپلیکیشن هیچ تفاوتی در سیستم عامل اندروید و IOS دیده نمی شود. این مورد مثالی از رعایت نکردن دستورالعمل های موجود می باشد، آن هم تنها به دلیل این که این اپلیکیشن در نظر داشت تا منحصر به فرد بماند.

 

جدا از اپلیکیشن اسنپ چت، وقتی می بینم که تیم های بزرگی روی موارد بسیار ساده اپلیکیشن متمرکز می شوند، بسیار متعجب می شوم. زمانی که شما ۱۰، ۲۰ و ۳۰ طراح رابط کاربری در اختیار دارید که همگی به طور تمام وقت روی اپلیکیشن موبایل در دو یا سه صفحه نمایش کار می کنند، این سوال پیش می آید که آیا این موارد برای کاربران سودمند می باشند یا خیر.  ممانعت به عمل آوردن از دستورالعمل های موجود و تغییر سبک ها طراحی به دلخواه نمی تواند خیلی سودمند باشد و باید به طور کلی از آن اجتناب شود. این مورد و این اشتباه باعث می شود تا زمان بندی، کار و تلاش و حتی سرمایه گذاری به آسانی هدر رود.

من معتقد می باشم که خیلی از مبتدیان و شرکت های تازه تاسیس روی این موضوع نظارت دارند و در بیشتر موارد در میان آن ها رقابتی مبنی بر محبوبیت طراحی به وجود می آید. رابط کاربری می تواند یک ترفند بازاریابی محسوب شود که این موضوع از هدف اصلی خود آن به دور می باشد.

طراحان رابط کاربری باید سبک هایی را برای تک تک سیستم عامل ها به طور کلی پدید آورند و برای ورود برنامه های فردی مانند برند سازی، بازاریابی، تبلیغات و صفحات اصلی باید محدودیت قائل شوند. به این روش مدیریت سیستم های همراه مسنسجم تر می شود و در نهایت به نفع افرادی به نام “کاربر” ختم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X